>>Tentang Fityah<<

~Fata mengenali Allah menyedari tanggungjawabnya menunaikan amanah hanya mengharapkan syurga yang hakiki @},'--

Friday, May 28, 2010

tarbiyyah itu panjang jalannya

derap langkah yang diatur tidak semudah yang disangka. menjadi pemuda ideal yang digambarkan adalah sukar. ditambah dengan godaan dunia hari ini juga bertambah hebat dari zaman ke zaman.

cabaran untuk tidak terjebak dengan sindrom nifaq juga menguji pegangan. namun tarbiyyah itu tidak pernah berhenti. kerana si pemuda yang dekat dengan Allah percaya dia tidak mahu 'please' sesiapa. dia hanya mahu menarik perhatian ALlah!

berbekalkan sedikit keazaman yang teguh keyakinan tidak ingin berpaling ke belakang. hatinya menangis bila yang sudah berlalu itu diungkit-ungkit. jikalau masa itu boleh diputar kembali... si pemuda ingin mendampingi Allah sentiasa.

berdamping dengan Allah tidak semestinya perlu mengasingkan diri. si pemuda sedaya upaya mendidik diri sejajar dengan prinsip al-Quran dan as-Sunnah. ternyata pemuda acuan al-Quran dan as-Sunnah ini hebat-hebat belaka. Ibn Abbas merupakan orang yang faqih tentang Islam. di saat orang lain bergembira dengan kemenangan menawan kota Makkah, Ibn Abbas memahami sudah tiba masanya perpisahan dengan ar-Rasul.

Usamah b Zaid dari ibunya Ummu Aiman, menjadi panglima tatkala berusia 18 tahun. Abu Bakar dan Umar serta sahabat yang lebih senior berada dibawah panji-panji yang dibawa. hebatnya pemuda acuan al-Quran dan as-Sunnah ini!

bersambung...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home