>>Tentang Fityah<<

~Fata mengenali Allah menyedari tanggungjawabnya menunaikan amanah hanya mengharapkan syurga yang hakiki @},'--

Saturday, July 02, 2005

Berpengetahuan Luas

Ciri seterusnya yang perlu ada pada pemuda pemudi ialah berpengetahuan luas. Pentingnya ilmu pengetahuan dalam menegakkan syiar Islam. Bagaimana mahu mematahkan serangan musuh jika tidak ada ilmu? Apakah dakwah disebarkan tanpa ilmu?

Menuntut ilmu wajib ke atas setiap muslim tidak kira lelaki dan perempuan, lebih-lebih lagi sekiranya sesuatu lapangan itu dikuasai oleh non-muslim sahaja. Contohnya bidang perubatan. Sekiranya tiada doktor muslim, menjadi wajib ke atas setiap orang untuk mempelajarinya. Hukum berubah menjadi fardhu kifayah, yakni tidak wajib apabila sudah ada orang Islam pakar mengenainya.

Pemuda dan pemudi mestilah mengamalkan Ma'thurat setiap hari. Ma'thurat merupakan do'a-do'a yang diamalkan oleh Rasulullah. Ma'thurat mampu menjadi benteng diri dari segala kejahatan berpunca dari diri sendiri mahupun orang lain. Tilawah al-Quran menjadi amalan harian. Tidak cukup sekadar baca, malah bertadabbur dengannya. Ada 4 peringkat berkenaan dengan al-Quran; dengar, baca, tadabbur dan amal. Tadabbur al-Quran ialah memahami, memerhati dan menghayati isi maksud ayat yang dibaca.

Di sekolah dahulu, rata-rata pelajar tidak berapa gemarkan mata pelajaran sejarah. Tetapi pengetahuan mengenai sejarah sebenarnya amat penting dalam kehidupan seharian. Kerana sejarah pasti berulang. Mungkin sejarah ini semuanya fakta, sebab itu kurang digemari. Jika tidak mampu menghafal tarikh-tarikh penting, mungkin memadai mengingati peristiwa-peristiwa yang berlaku. Banyak pelajaran dan pengajaran diperolehi daripada sejarah terutama sejarah Islam. Hakikat negara Islam, peperangan, perundangan dan sebagainya serta cara berhadapan dengan situasi-situasi genting.

Satu lagi ilmu yang mesti dikuasai oleh pemuda pemudi ialah musthalah hadith. Sumber rujukan utama Islam ialah al-Quran dan al-Hadith. Hadith punya banyak kategori. Hasan, dho'if, maudhu', sahih, segalanya perlu diketahui supaya hadith yang didengari, dipelajari mahupun yang diamalkan jelas riwayatnya. Jika dapati riwayat Bukhari dan Muslim, standard hadith tu adalah A++. Pemuda pemudi digalakkan menghafal hadith 40 Imam an-Nawawi.

Pemuda serta pemudi mestilah juga menguasai satu buku aqidah dan fekah yang berkaitan dengan dirinya paling kurang. Tidak rugi mengetahuinya malah bermanfaat untuk orang lain. Adakalanya rakan-rakan kita ini malu mahu rujuk pada alim ulama akan masalah mereka, kitalah yang perlu menerangkan pada mereka. Sangat penting untuk diri sendiri. Sekurang-kurangnya kita tahu ke mana harus dituju apabila sendirian dan tersasar.

Adalah digalakkan mempunyai perpustakaan peribadi. Teringat kisah Profesor Diraja Engku Aziz yang disiarkan dalam Berita Minggu... beliau tidak menjemput tetamu naik ke rumah. Sekadar melayan mereka di ruang legar di bawah rumahnya. Menurut beliau, pernah dia membenarkan tetamunya masuk ke rumah, sudahnya tetamu itu tidak mahu pulang-pulang. Mungkin disebabkan susun atur. Yang saya pasti, rumahnya pasti dipenuhi buku-buku... maklumlah academician...

Begitu juga Hafiz Firdaus Abdullah, seorang pilot yang banyak menulis mengenai Islam... beliau punya perpustakaan sendiri. Masuk ke bilik pensyarah-pensayarah juga begitu. Pensyarah UIA biasanya menerapkan nilai-nilai Islam dalam pengajaran mereka. Buku-buku adakalanya tidak sempat disusun dengan rapi akibat sering digunakan. Begitu bersungguh mereka menguasai ilmu. Buku bukan untuk dijadikan perhiasan tetapi ianya untuk dibaca.

Tidak ada salahnya jika mampu menguasai bidang profesional dan pendidikan Islam bahkan amat dialu-alukan. Tuntutlah ilmu minal mahdi ilal lahdi...dari buaian hingga ke liang lahad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home