>>Tentang Fityah<<

~Fata mengenali Allah menyedari tanggungjawabnya menunaikan amanah hanya mengharapkan syurga yang hakiki @},'--

Thursday, April 17, 2008

Redhakah Kita?

Palestin. Bumi yang dijanjikan. Pernah nabi mengatakan bersabda "Bumi palestin adalah Bumi Jihad". JIHAD. Apa yang kita faham tentangnya? Mahukah kita padanya? Redhakah kita melihat saudara kita, ikhwan kita dibantai saban hari tanpa belas ehsan? Kebanyakan kita tahu kekejaman Zionis pada saudara kita di Palestin. Media massa, akhbar, majalah mahupun artikel banyak dieda mendedahkan penyeksaan, pembunuhan, penodaan dan banyak lagi perbuatan terkutuk pihak yahudi kuffar Yahudi kepada saudara kita. Tapi kita, masih disini dengan bangg berseronok serta dengga bangga mengg mengatakan "SAYA BANGGA JADI RAKYAT MALAYSIA"?!!

Sedarlah ikhwanku, isu Palestin (Bumi yang dijanjin) adalah tanggungjawab kita, masalah kita serta kitalah yang patut menyelesaikan pe kekejaman ini selagimana kita bergelar "MUSLIM". Bangkitlah saudaraku; ayuhlah ikhwanku; sediakan dirimu untuk mendapat kemuliaan disisi ALlah, tapi bukan kemuliaan yang kita kejar, bukan darjat yyang kita dambakan. Pastikan dalam lubuk sanubari kita tertulis perkataan MARDHOTILLAH. Kejar keredhaan Allah wahai ikhwanku yang aku harapkan aku sayangi. walaupun kita tidak pernah bersua, tapi itu bukan alasannya untuk menyekat kita bersama berjuang dalam SAFF yang sama.

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang di Jalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang kukuh" As-Saaf:4. Masih ingatkah kita pada Salahuddin Al-Ayyubi. Panglima perang yang disegani malahan dihormati oleh musuhnya sendiri. Pembukaan konstantinopel palestin oleh panglima perang islam ini tanpa menitiskan setitik pun darah. Sangat jauh bezanya ketika tentra salib ber berjaya merampas konstantinopel palestin dari umat islam sebelumnya, dikatakan darah mengalir seolah-olah bajir darah berlaku di palestin pada waktu itu.

Bangunlah ikhwanku, laungkan Allahu ALLAHUAKBAR!! ALLAHUAKBAR!!! ALLAHUAKBAR!!!. Bekerjalah untuk islam. walau Iikutilah sirah Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad SAW. Padanya pasti saudara menemui jalan untuk kita melihat umat islam kembali bercahaya mencipta tamadun yang diredhai Allah. Kukuhkan iman dan akhlakmu wahai saudaraku dengan ilmu. Amilah tarbiyah ilmu untuk membentuk peribadimu. Serulah saudara kita yang masih dibuai angan-angan dunia untuk mendapat kehidupan sela selepas mati yang diredhai dan dirahmati Allah.

"Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertakwa Allah akan memberi pahala kema kepadamu dan dia tidak akan meminta harta-hartamu" Muhammad:36. Bnagunlah ikhwanku, dengan agama, pasti dikau menemui cahaya kehidupan. persaudaraan yang sangat rapat pertaliannya, seolah-olah kita adalah sayangilah saudara kita di bumi palestin. bantulah walau dari apa sudut sekalipun. Pastikan kita menyayag menyayangi saudara kita lebih daripada diri kita sendiri. Bangunlah ikhwanku.

oleh Barisan Fasilitator
Surau Al-Ansar, Damai



komen akak: bila tulis ucapan, fakta lebih baik yang tepat. kalau tak pasti, sila buat rujukan. apa pun syabas! harap ia tak akan berhenti setakat itu sahaja. olah kan lagi jadikan teks khutbah, boleh? yang warna merah, bila menulis menggunakan tangan, cuba elakkan shortform.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home