>>Tentang Fityah<<

~Fata mengenali Allah menyedari tanggungjawabnya menunaikan amanah hanya mengharapkan syurga yang hakiki @},'--

Friday, October 01, 2010

hikmah dan hamasah

dua perkara yang sering dilaungkan tetapi bila dilihat praktikalnya....

hikmah dan hamasah perlu seiring. namun, apa yang sering terjadi hamasah meninggalkan hikmah. terlalu mengikut jununiyyah. sudah terlupa akan pesanan kesabaran walhal sering diulang di akhir mana-mana majlis. apakah surah al-asr itu masih belum mendarah daging di jiwa?

hikmah dan hamasah, ketika mahu seimbangkan keduanya, syura itu perlu. planning, organizing, leading, controlling. perkara asas dalam pengurusan. dalam memastikan empat perkara ini berjalan, syura itu perlu. syura bukan perbincangan berdua. syura perlukan ahli dalam bilangan tertentu, dari berbagai latar belakang dan usia; agar kita dapat melihat semua aspek. dan selepas itu kita tidak lagi mengungkitnya. syura memerlukan hikmah dan hamasah untuk menjayakan amal jama'i.

hikmah dan hamasah adalah dua entiti yang tidak boleh dipisahkan. mengambil hamasah semata-mata menyebabkan tiada short-cut dalam tarbiyyah. bahkan boleh menyebabkan seseorang mengundur diri dari medan kerana kepenatan. mengambil hikmah semata-mata pula akan menyebabkan hamasah terbantut. maka, orang muda perlu menyantuni orang tua. orang tua pula mera'ikan orang muda.

baca ini: Lumpuh dan longlai selepas mantap adalah kerana permulaan yang tidak betul !

dengarlah, kerana kemahiran mendengar itu tak semua orang ada.
lihatlah, kerana kemahiran mengawasi itu juga tak semua orang ada.
tapi, bercakap, semua mahu orang dengarkan buah fikirannya.

1 Comments:

Post a Comment

<< Home