>>Tentang Fityah<<

~Fata mengenali Allah menyedari tanggungjawabnya menunaikan amanah hanya mengharapkan syurga yang hakiki @},'--

Thursday, April 24, 2008

Paksaan 7

Dalam Surah Al-Baqarah
Dalam Al-Quran telah menyatakan
Pada masa kita boleh melihat umat Islam pada zaman sekarang menghadapi krisis keruntuhan yang agak kronik. Keruntuhan yang dimaksudkan bukan sahaja dilihat daripada boleh dilihat daripada ketundukan negara islam di bawah kezaliman orang kafir malah aspek sosial dan ekonomi. Umat Islam sudah lama mengetepikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai rujukan utama sebaliknya mengagungk mengagungkan sistem kehidupan yang dipelopori oleh barat yang hanya bersandarkan akal fikiran semata-mata. Dalam Al-Quran, Allah telah menyatakan bahawa orang yahudi dan kafir tidak akan redha terhadap umat Islam sehingga umat Islam mengekori telunjuk mereka.

Orang kafir sebenarnya tidak mampu untuk menghancurkan umat Islam melalui peperangan kerana semangat juang yang luar biasa telah pejuang telah menyebabkan tentera Islam merupakan mempunyai kekuatan ofensif yang sangat digeruni. Namun mereka telah orang kafir telah menemui satu-satunya cara untuk menghancurkan Islam iaitu menjauhkan umat Islam daripada menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai pedoman dan sebalinya mereka memperkenalkan ideologi-ideologi yang pada zahirnya na berupa nampaknya memberikan kebaikan sebaliknya merosakkan fikiran. contohnya fahaman liberalisme pluralisme iaitu manusia bebas dan boleh memilih sesuka hati untuk menukar agama yang kononnya menzahirkan toleransi agama.

Namun gerakan orang kafir untuk menghancurkan umat Islam tidak dibiarkan begitu sahaja. Terdapat banyak gerakan-gerakan Islam telah bangkit dan menyuarakan bantahan yang keras terhadap fahaman-fahaman yang menyesatkan. Mereka juga mula aktif secara serius dengan memberikan penerangan kepada masyarakat melalui pelbagai cara seperti ceramah, penyebaran risalah dan juga kempen. Ulama-ulama di negara-negara Islam memberanikan diri memfatwakan haram terhadap ideologi-ideologi ini. Kanak-kanak juga telah diasuh oleh ibubapa untuk supaya kenal Para pemuda dan pemudi telah dilatih dan dididik dengan ajaran Islam sebenar supaya tidak terpengaruh dengan ideologi barat.

Perkara yang
Antara cara untuk menghalang fahaman dan ideologi ialah d
Antara perk
Antara tindakan yang dilakukan ialah untuk menghalang ideologi ini ialah dengan menukarkan menyemak dan dan memperbaharui sistem pendidikan. Ajara Topik tentang fahaman ini perlu disertakan dalam kurikulum pelajaran. Selain itu, pendi subjek sepatutnya sains sepatutnya disertakan dengan dalil Al-Quran bagi tidak memisahkan ilmu dunia dengan akhirat. Antara tindakan lain ialah forum perlu dijal dan diskusi perlu diadakan lebih banyak untuk memberikan kefahaman lebih jelas kepada orang awam.

Oleh Hamba Allah
Surau Al-Ansar, Damai



komen dari akak: overall akak puas hati.. awak ada style! cuma last para tu, sarana awak perlu ditambah perisa lagi supaya orang tak rasa ia terlalu ilmiah. sarana biar praktikal. mudah untuk dilaksanakan. :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home