>>Tentang Fityah<<

~Fata mengenali Allah menyedari tanggungjawabnya menunaikan amanah hanya mengharapkan syurga yang hakiki @},'--

Friday, April 25, 2008

Abu Jahal Kembali

Ketika gerakan Mu'tazilah memimpin empayar Uthmaniah, pelbagai perkembangan yang pesat berlaku. Antaranya ialah perkembangan ilmu, pengetahuan, falsafah dan budaya hidup. Betapa mereka yang inginkan pembangunan dan berkembangan tamadun Islam jelas tersebar. Sehingga munculnya golongan "mozarab" yang mengadaptasi budaya hidup orang Islam untuk digunakan dalam kehidupan manusia.

Hari ini, Mak cik Latipah cukup gembira membaca sej melihat anaknya yang baru pulang dari menuntut di luar negara. Ahmad merupakan seorang pelajar jurusan Syariah dari "University of Azhar Mesir". Dia merupakan anak yang menjadi harapan keluarganya. Setibanya Ahmad di Lapangan Kapal Terbang Kuala Lumpur (KLIA), Mak cik Latipah yang sedang menunggu ketibaan anaknya. Wajahnya nampak begitu ceria. Tepat pukul 5.30 petang Ahmad melangkah keluar dari balai ketibaan dengan rasa bersyukur kesyukuran. Seketika dia tergamam melihat wajah ibunya. Entah mengapa, perasan hiba, sedih tiba-tiba muncul dalam sekelip mata di dlm hati Ahmad.

"Ummi, kenapa pakai tudung nampak leher, tidak labuh? Ahmad terus mengucup tangan ibunya. Mak cik Latipah tersenyum lebar.

"Ahmad, ini ini fesyen terkini. Tutup juga kepala ummi nik ini." Mak cik Latipah mengucup dahi anak kesayangannya itu. Ahmad terkejut dan kaget seketika. Hatinya bergumam dan pelbagai soalan yang timbul.

"Ahmad, ini cara terkini di Malaysia, kadang-kadnag kita terpaksa melihat peredaran masa," Ahmad hanya mampu senyum tersenyum tawar. Ahmad mula berfikir dengan penuh mendalam, hatinya seketika berbisik, mungkin ini fesyen yang dibawa salah sora seorang artis perempuan di Malaysia yang pernah dilihatnya di intern laman sesawang seminggu yang lepas. Mereka teru menjuju ke kereta dan terus menuju ke rumahnya di Bangi, Selangor.

Ya, Malaysia sudah maju dan berlakunya pembangunan yang pesat sejak di sini. Ahmad lebih senang berdiam mendiamkan diri di semasa dan mer d tanpa menyoalkan berita-berita sensasi yang berlaku di Malaysia.

"Ahmad, semalam ummi pergi mengundi," Ahmad di dalam hatinya baru tedetik semalam merupakan hari mengundi untuk semua rakyat Malaysia untukkali ke-12. Ahmad mula berminat untuk bertanya, "mak pa Ummi pangkah apa?"

"Eh, kamu?

Eh, kamu ni! Mak pangkah "bulan".
"Eh kamu ni!


"Mestilah ummi pangkah 'bulan'!"

Ahmad membeliakkan mata tanda em reaksi yang telah diterjamahkan oleh matanya. Jelas matanya mem mengambarkan dia terkejut benar.

"Ken Mengapa ummi pangkah bulan?"

"Ahmad, kita hendak negara yang dipimpin oleh orang Islam, biar Islam tersebar di negara kita." Ahmad kaku sebentar mendengar penjelasan umminya sebentar tadi.

Ahmad memandang umminya agak lama, mungkin hairan apakah fikrah yang dipegang umminya?

Hatinya bermonolog, "Adakah Abu Jahal akan kembali di ke dunia?"

Tersentak... Terkejut...

sambung lain kali.


oleh mankie38@hotmail.com
surau al-ansar, damai

0 Comments:

Post a Comment

<< Home